0
Tazkirah Ramadhan Bhg3: Ulangkaji PUASA???
Posted by firdaus
on
7:29:00 AM
QADA PUASA RAMADHAN FIDYAH DAN KAFARAH
1. MUSAFIR DAN ORANG SAKIT
Sesiapa yang meninggalkan puasa
Ramadhan (disebabkan sakit ataupun musafir) dia wajib mengqadanya sebelum
datang bulan Ramadhan tahun berikutnya. Sekiranya dia tidak mengqadakannya
disebabkan bermudah-mudah (ambil ringan) dengan perkara ini sehingga masuk
Ramadhan tahun berikutnya, dia berdosa dan diwajibkan qada dan fidyah.
Fidyah ialah memberi makan kepada orang-orang fakir dengan satu cupak makanan
asasi untuk setiap satu hari yang ditinggalkan. Perkara ini bertambah dengan
bertambahnya tahun. Satu cupak sama dengan lebih kurang 600 gram.
Sekiranya keuzurannya
berterusan seperti sakit yang berterusan
sehingga masuk bulan Ramadhan tahun berikutnya. Dia tidak diwajibkan kecuali
qada dan tidak perlu mengeluarkan fidyah kerana melewatkan qada ini.
Sekiranya dia meninggal dunia
dan tidak sempat qada, maka dia sama ada mati sebelum mampu mengaqakannya
ataupun mati selepas mampu mengqadakannya tetapi tidak mengqadakannya kerana
lalai.
Sekiranya dia mati sebelum
mampu mengaqadakannya, maka dia tidak berdosa dan tidak perlu meminta orang
lain mengaqada bagi pihaknya kerana dia tidak melalaikannya.
Barangsiapa yang mati selepas
mampu mengaqadakannya, maka walinya disunatkan mengaqada hari-hari yang ditinggalnya
bagi pihaknya.
Maksud wali di sini ialah kaum
kerabatnya. Dalilnya ialah hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari (1851) dan
Muslim (1147) daripada Aisyah r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda:
Ertinya:
“Barangsiapa yang mati dan
dia masih ada puasa yang tidak diqada, maka walinyalah yang berpuasa bagi
pihaknya.”
Al-Bukhari (1852) dan Muslim
(1148) meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a:
“Seorang lelaki telah
datang menemui Nabi s.a.w katanya: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya ibuku telah
mati dan dia meninggalkan satu bulan puasa. Apakah aku perlu mengqadakannya
bagi pihaknya?” Jawab Baginda: “ Ya, hutang Allah lebih berhak untuk
dijelaskan.”
Puasa orang lain bagi
pihaknya adalah sah apabila
mendapat keizinan salah seorang kerabatnya. Sekirannya dia berpuasa tanpa
mendapat keizinan dan wasiat daripada si mati, maka puasa ganti tersebut
tidak sah.
Sekiranya tidak ada
seorang pun berpuasa bagi pihaknya, maka
hendaklah dikeluarkan satu cupak makanan bagi setiap hari yang ditinggalkan.
Makanan tersebut wajib dikeluarkan daripada harta pusaka yang ditinggalkannya,
sama seperti hutang. Sekiranya dia tidak memiliki harta, maka orang lain boleh
mengeluarkan bagi pihaknya dan terlepaslah dosanya.
At-Tirmidzi (817) meriwayatkan
daripada Umar r.a katanya:
“Barangsiapa yang mati
sedangkan dia masih mempunyai puasa Ramadhan yang belum diqadakannya, hendaklah
diberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkannya bagi
pihaknya.”
Abu Daud (2401) telah
meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a katanya:
“Apabila seseorang itu
sakit pada bulan Ramadhan, kemudian dia meninggal dunia dan dia tidak berpuasa,
hendaklah diberi makan bagi pihaknya.”
2.
ORANG YANG TERLALU TUA DAN PESAKIT YANG TIADA HARAPAN UNTUK SEMBUH
Apabila orang yang terlalu tua
terpaksa berbuka, dia wajib bersedekah satu cupak makanan asasi bagi setiap
hari yang ditinggalkan. Dia dan para walinya tidak diwajibkan kecuali perkara
tersebut.
Al-Bukhari (4235) meriwayatkan
daripada Atho’ katanya: Ibnu Abbas r.a mendengar ayat al-Quran yang dibacakan:
4 n?tãur úïÏ%©!$# ¼çmtRqà)ÏÜã ×ptôÏù ãP$yèsÛ &ûüÅ3ó¡ÏB (
Ertinya:
“Dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua
dan sebagainya) membayar fidyah (dengan) memberi makan orang-orang miskin.” (al-Baqarah: 184)
Ibnu Abbas berkata: “Ayat ini tidak dimansuhkan. Ia ditujukan kepada
orang lelaki dan wanita yang terlalu tua dan tidak mampu berpuasa. Mereka
hendaklah memberi makan kepada seorang miskin bagi setiap hari yang
ditinggalkan.”
Diantara perkara yang mesti diketahui ialah orang sakit yang tidak ada
harapan untuk sembuh hukumnya sama dengan hukum orang yang terlalu tua yang
tidak mampu berpuasa. Dia dibenarkan untuk berbuka dan bersedekah pada setiap
hari yang ditinggalkan dengan satu cupak makanan asasi.
3.
PEREMPUAN HAMIL DAN MENYUSUKAN ANAK
Apabila wanita hamil dan yang menyusukan anak berbuka, maka tindakannya
itu sama ada kerana bimbingan dirinya ataupun bimbangkan anaknya.
Sekiranya dia berbuka kerana bimbangkan wujudnya mudarat terhadap
dirinya apabila dia berpuasa, maka dia wajib qada sahaja sebelum datangnya
bulan Ramadhan berikutnya.
At-Tirmizi (715), Abu Daud (2408) dan selain mereka meriwayatkan
daripada Anas al-Ka’bi r.a daripada Rasulullah s.a.w sabdanya:
Ertinya:
“Sesungguhnya Allah s.w.t telah mengangkat puasa orang yang musafir
(boleh berbuka) dan telah mengurangkan solatnya (boleh diqasarkan solat) dan
diangkat puasa daripada orang yang hamil dan sedang menyusukan anak.”
Maksud mengurangkan solat ialah memberi kelonggaran untuk menqasarkan
solat. Maksud mengangkat puasa ialah membenarkan berbuka dan diminta supaya
mengqadanya.
Apabila perempuan mengandung berbuka kerana bimbangkan anaknya seperti
bimbang berlakunya keguguran sekiranya dia berpuasa, ataupun perempuan yang
menyusukan anak bimbingakan kekurangan susu lalu anak itu mendapat mudarat
sekiranya dia berpuasa: dalam keadaan ini dia wajib qada dan bersedekah satu
cupak makanan asasi bagi setiap hari yang ditinggalkannya.
Masalah yang sama dengan masalah ini ialah orang yang terpaksa berbuka
puasa untuk menyelamatkan orang lain yang sedang diancam kemusnahan. Dia wajib
mengqada puasanya dan bersedekah dengan satu cupak makanan.
Abu Daud (2318) meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a mengenai ayat:
4 n?tãur úïÏ%©!$# ¼çmtRqà)ÏÜã ×ptôÏù ãP$yèsÛ &ûüÅ3ó¡ÏB (
Ertinya:
“Dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua
dan sebagainya) membayar fidyah (dengan) memberi makan orang-orang miskin.” (al-Baqarah: 184)
Beliau berkata: “Ayat ini merupakan rukhsah (keringanan) bagi lelaki dan
wanita yang terlalu tua: kedua-duanya tidak mampu untuk berpuasa lalu mereka
berbuka. Mereka hendaklah memberi makan kepada seorang miskin bagi setiap hari
yang ditinggalkan. Ayat ini juga merupakan rukhsah bagi wanita hamil dan yang
sedang menyusukan anak sekiranya mereka bimbang (terhadap anak mereka), mereka
boleh berbuka dan hendaklah memberi makan fakir miskin”
4.
KAFARAH BERBUKA PADA BULAN RAMADHAN
a.
Penyebab Kafarah
Penyebab kafarah ialah merosakkan puasa pada siang hari di bulan
Ramadhan dengan melakukan jimak dengan syarat pelakunya mengetahui dirinya
berpuasa, mengetahui perkara itu haram dan tidak ada rukhsah disebabkan
musafir.
Sesiapa melakukan perbuatan ini dalam keadaan dia lupa bahawa dia
berpuasa ataupun jahil pengharamannya ataupun melakukannya pada puasa yang
bukan puasa Ramadhan ataupun segala berbuka tanpa melakukan jimak ataupun
bermusafir dengan perjalanan yang diharuskan dia berbuka kemudian dia berjimak,
maka tidak ada kafarah ke atasnya dan dia hanya wajib menqadanya sahaja
b.
Siapa Yang Wajib Mengeluarkan Kafarah?
Kafarah hanya diwajibkan kepada suami yang menjimak dan tidak diwajibkan
kepada isteri ataupun wanita yang dijimak walaupun kedua-duanya sama-sama
berpuasa. Ini kerana jenayah orang yang menjimak lebih berat. Oleh itu dia
dianggap orang yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan kafarah.
c.
Apakah Dia kafarah?
Kafarah yang wajib kerana merosakkan puasa ialah membebaskan seorang
hamba yang beriman: lelaki atau wanita. Sekiranya dia tidak mendapatinya,
ataupun tidak mampu melakukannya maka dia hendaklah berpuasa dua bulan
berturut-turut. Sekiranya dia tidak mampu juga, maka dia hendaklah memberi
makan 60 orang fakir miskin. Bagi setiap orang miskin satu cupak makanan asasi.
Sekiranya dia tidak mampu untuk melakukan semua perkara ini, kafarah itu tetap
kekal sebagai kewajipan ke atasnya sehingga dia mampu melakukannya salah satu
daripadanya.
Dalilnya ialah hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari (1834). Muslim
(1111) dan selain mereka daripada Abu Hurairah r.a katanya:
“Sewaktu kami duduk di
sisi Nabi s.a.w tiba-tiba datang seorang lelaki berkata: “Wahai Rasulullah
musnahlah aku.” Tanya Baginda: Kenapa kamu ni? ” Jawabnya: “Aku telah berjimak
dengan isteriku sedang berpuasa” (dalam satu riwayat: pada
bulan Ramadhan). Tanya Nabi s.aw.: "Apakah kamu memiliki hamba untuk
dibebaskan?" Jawabnya: "Tidak." Tanya Baginda: "Apakah kamu
mampu berpuasa dua bulan berturut-turut?" Jawabnya: "Tidak."
Tanya Baginda lagi: "Apakah kamu memiliki makanan untuk 60 orang fakir
miskin?" Jawabnya:
“Tidak”. Katanya: Lalu Nabi s.a.w diam sebentar. Sewaktu kami duduk dalam
keadaan itu datang seseorang membawakan kepada Nabi s.a.w suatu bekas yang
penuh di dalamnya buah tamar. Tanya Baginda: “Di manakah orang yang bertanya
tadi?” Jawabnya: “Saya”. Sabda Baginda: “Ambillah tamar ini dan bersedekahlah
dengannya.” Kata lelaki ini: “Apakah untuk orang yang lebih fakir daripadaku
wahai Rasulullah?” Demi Allah tidak ada orang yang duduk di antara dua gunung
ini (Madinah) keluarganya yang lebih fakir daripada keluargaku”. Lalu Nabi
s.a.w tersenyum sehingga Nampak gigi gerahamnya, sabda Baginda: “Berilah makan
ahli keluargamu.”
Para ulama berkata: seseorang
fakir yang mampu memberi makan, tidak boleh memberikan makanan itu kepada
keluarganya. Begitu juga dengan kafarah yang lain. Apa yang disebutkan di dalam
hadis ini hanya dikhususkan untuk lelaki itu sahaja.
Perlu diketahui bahawa orang
yang berjima diwajibkan kafarah dan mengqadakan hari yang telah dibatalkannya
itu dengan berjimak. Kafarah itu berulang dengan berulangnya hari yang
dibatalkannya dengan berjimak. Sekiranya dia berjimak dua hari pada bulan
Ramadhan maka wajib dua kafarah (selain qada), sekiranya dia berjimak tiga hari
maka wajiblah tiga kafarah dan seterusnya.
Post a Comment