0
KHITAN..
Posted by firdaus
on
9:18:00 AM
WANITA berkhatan?
Para ulama berselisih pendapat tentang
hukum khitan, disebabkan tidak adanya dalil syar'i secara jelas dan
pasti. Meskipun demikian, pendapat para ulama tentang khitan dengan
pelbagai macam hujahnya, secara keseluruhannya dapat diklasifikasikan
dalam tiga bahagian:
- WAJIB, baik bagi lelaki mahupun perempuan. Imam Syafi'i termasuk di antara ulama yang berpendapat seperti ini. Pendapat ini juga diriwayatkan dari Atha'. Bahkan menurutnya, kalau seorang dewasa masuk Islam, belumlah sempurna keislamannya sebelum dia berkhitan.
Pernyataan ini berdasarkan pada firman
Allah SWT:
“Ikutilah agama Ibrahim seorang yang
hanif.” (an-Nahl: 123)
Nabi SAW telah menjelaskan bahawa Nabi
Ibrahim a.s itu berkhitan:
“Ibrahim itu berkhitan sudah berumur
lapan puluh tahun dengan menggunakan kapak”
Selain dasar tersebut, mereka juga
menggunakan dasar-dasar hadith dha'if yang lainnya. Untuk lebih jelas
lagi, silalah mentelaah kembali kitan-kitab fiqih.
Perselisihan pendapat itu akan hilang
manakala dikembalikan kepada dalil bahawa perbuatan Nabi Ibrahim a.s
itu tidaklah menunjukkan wajib. Barangkali dia melakukannya hanya
sebagai tradisi saja.
Lain halnya dengan para ulama yang
mewajibkan khitan. Mereka mengatakan bahawa khitan yang dilakukan
oleh Nabi Ibrahim a.s menunjukkan perintah wajib dari Allah SWT,
bukan hanya sekadar tradisi belaka.
- Bahawa khitan itu wajib bagi lelaki dan sunnah bagi wanita. Di antara ulama yang berpendapat demikian itu adalah Imam Ahmad bin Hambal.
Mereka yang berpendapat bahawa khitan
itu adalah sunnah bagi wanita berdalil dengan hadith Syadad bin Aus:
Diriwayatkan dari Nabi SAW bahawa beliau bersabda:
“Khitan itu sunnah bagi lelaki dan
penghormatan bagi wanita.”
- Khitan itu sunnah, baik bagi lelaki mahupun perempuan. Imam Malik dan majoriti ulama lainnya berpendapat seperti ini. Sebahagian ulama Syafi'iyah dan Abu Hanifah juga menukil pendapat ini.
Merreka berhujah berdasarkan hadith
Abu Hurairah r.a, bahawa Nabi SAW bersabda:
“Kesucian itu ada lima: Khitan,
memotong bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan
memotong misai”
Pendapat yang paling terkenal dalam
masalah khitan ini adalah apa yang dikatan oleh asy-Syaukani:
“Yang benar adalah bahawa tidak
terdapat dalil yang sahih yang menunjukkan wajib khitan. Yang
diyakini hanyalah sunnah, seperti yang terdapat dalam hadith “lima
kesucian..” dan hadith-hadith lainnya. Jadi kita berpegang saja
pada dasar yang meyakinkan itu sampai ada dasar yang mengharuskan
kita berpindah daripadanya”
Post a Comment