0
Posted by firdaus
on
8:46:00 PM
in
Pendidikan Khas
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI
Pengenalan
Pendidikan merupakan agenda utama
pembangunan sesebuah Negara dan sistem pendidikan yang baik mampu memberikan
pendidikan kepada semua. Oleh itu, pendidikan yang khusus dan bersesuaian
dengan keperluan dan kebolehan kanak-kanak yang pelbagai juga perlu disediakan.
Pendidikan khas adalah pendidikan yang direka cipta dan dirancang untuk kanak-kanak
istimewa.
Di Malaysia, pendidikan pemulihan khas
telah disediakan untuk membantu murid mengatasi masalah kelemahan menguasai
kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M). Tanpa bantuan, mereka akan
gagal membina keyakinan diri untuk belajar dan mencari pengalaman dalam
memasuki alam pekerjaan. Bagi mengelakkan pembaziran dalam pendidikan,
penerokaan lebih awal terhadap bentuk pendidikan pemulihan yang lebih berkesan
amat diperlukan untuk membantu murid yang lemah meningkatkan potensi diri
mereka supaya mampu menjadi warganegara
yang berguna pada masa hadapan. Agensi yang terlibat dalam pembangunan warga
istimewa di Malaysia ialah Kementerian Kesihatan, Kementerian Pembangunan
Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian
Sumber Manusia.(Jamila K.A Mohemed, 2005).
Murid khas ataupun kanak-kanak yang
istimewa merupakan sekumpulan murid yang kurang upaya dan mengalami masalah
pembelajaran. Mereka memerlukan pendidikan dan perkhidmatan khusus bagi
memperkembangkan potensi dan kemajuan kendiri. Pendidikan khas merujuk kepada
pengajaran yang direka khas bagi melengkapkan keperluan seseorang kanak-kanak
yang luar biasa dan memerlukan bahan-bahan pengajaran khas, teknik pengajaran
yang luar biasa serta kemudahan-kemudahan yang tertentu (Hallahan &
Kauffman, 1986).
Pendidikan khas juga merupakan pendidikan
yang menyediakan keperluan pendidikan khas murid (Akta Pendidikan, 1996).
Sekolah khas pula ialah sekolah yang menyediakan pendidikan khas yang
ditetapkan melalui peraturan-peraturan di bawah Seksyen 41.
Latar Belakang Kurikulum Pendidikan Khas
Falsafah pendidikan khas ialah satu usaha
yang berterusan untuk menggalakkan perkembangan optima seseorang individu
sebagai seorang yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari,
mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri
sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (Jabatan Pendidikan Khas, 2005).
Visi pendidikan khas ialah dengan
memberikan pendidikan yang berkualiti bagi menjana murid berkeperluan khas
selaras dengan sistem pendidikan kebangsaan manakala misinya ialah dengan
membangunkan modal insan yang cemerlang berasaskan empat prinsip iaitu sistem
pendidikan yang berkualiti, relevan dan menyeluruh. Kedua, perkembangan potensi
diri ke tahap yang optimum, keupayaan berdaya saing dan kebolehpasaran dan
perkongsian pintar dengan pelbagai pihak.
Objektif pendidikan khas ini pula
menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan khas untuk murid-murid dengan
keperluan khas, menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap
murid dengan keperluan asas, menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan
potensi murid dengan keperluan khas, menyediakan bahan-bahan pengajaran dan
pembelajaran yang mencukupi dan terkini dan memastikan tenaga pengajar yang
mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas. Selain itu, objektif
pendidikan khas juga adalah untuk menguasai kemahiran asas 3M, meneruskan
pembelajaran di kelas biasa dan membina keyakinan diri dan positif terhadap
pembelajaran (Jabatan Pendidikan Khas, 2008).
Program pendidikan khas dapat di
definisikan sebagai suatu program yang di sediakan di sekolah khas bagi
murid-murid yang mempunyai kecacatan penglihatan ataupun pendengaran. Ia juga adalah suatu
program pencantuman di sekolah biasa bagi murid-murid yang mempunyai kecacatan
penglihatan atau kecacatan pendengaran atau masalah pembelajaran. Selain itu
program ini juga adalah suatu program inklusif bagi murid-murid dengan
keperluan khas yang dapat menghadiri di dalam kelas biasa bersama murid-murid
biasa.
Program pendidikan khas dilaksanakan
melalui Sekolah Khas bagi murid bermasalah pendengaran dan penglihatan. Program
ini diwujudkan di sekolah harian biasa serta sekolah teknik dan vokasional yang
menggunakan pendekatan pengajaran pembelajaran secara pengasingan dan separa
inklusif. Tempoh belajar minimum bagi keperluan pendidikan khas di sekolah
rendah adalah selama enam tahun manakala tempoh minimum sekolah menengah pendidikan khas selama lima tahun.
Kurikulum Pendidikan Khas
Pendidikan khas Kementerian Pendidikan
Malaysia dilaksanakan melalui Sekolah
Khas bagi murid bermasalah penglihatan dan bermasalah pendengaran, serta
Program Pendidikan Khas Integrasi yang disediakan untuk murid-murid
berkeperluan khas bermasalah pembelajaran, bermasalah pendengaran dan bermasalah
penglihatan. Ia diwujudkan di sekolah harian biasa rendah dan menengah dan
sekolah menengah teknik dan vokasional yang menggunakan pendekatan pengajaran
dan pembelajaran secara pengasingan dan separa inklusif.
Dari segi kurikulum, murid Pendidikan
Khas menjalankan aktiviti kokurikulum seperti murid biasa. Kurikulum yang
digunakan di sekolah-sekolah pendidikan khas dan Program Pendidikan Khas
Integrasi ialah kurikulum kebangsaan dan kurikulum alternatif. Mengikut Akta
Pendidikan 1996; Pendidikan (Peraturan Kurikulum Kebangsaan) 1997
mendefinisikan Kurikulum Kebangsaan sebagai;
“Program pendidikan yang merangkumi
aktiviti kurikulum dan kokurikulum yang mencakupi semua ilmu pengetahuan,
kemahiran, norma, nilai, elemen budaya dan kepercayaan untuk membantu mengembangkan
murid sepenuhnya dari aspek fizikal, rohani, mental dan emosi serta memupuk dan
memperkembangkan nilai murni yang diingini serta untuk menyebarkan ilmu
pengetahuan”
(Akta Pendidikan 1996)
Bagi
kumpulan murid dalam spektrum ketidakupayaan yang ringan, sederhana dan teruk dengan pelbagai tahap kefungsian
daripada yang tinggi hingga rendah, telah digubal satu kurikulum khas untuk
mereka iaitu Kurikulum Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (PKBP).
Kurikulum ini digubal berasaskan kepelbagaian keupayaan individu berkeperluan
khas yang tidak dapat menerima manfaat daripada program pendidikan arus
perdana. Rekabentuk kurikulum yang dibina adalah bersifat fleksibel bagi
membolehkan guru mengembangkan bakat dan potensi sedia ada.
Dalam konteks Malaysia kanak-kanak
berkeperluan khas, ia menekankan kepada kebolehan, kefungsian, kemahiran,
perkembangan, penguasaan dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam
kemahiran-kemahiran pengembangan (developmental skills). Maka adalah penting
untuk menyediakan kurikulum yang bersesuaian dengan tahap kemahiran dan
pengetahuan kanak-kanak tersebut. Hal ini selaras dengan matlamat pendidikan
khas di Malaysia iaitu untuk memberi kesinambungan program yang bermutu bagi
memenuhi keperluan dan kebolehan khusus kepada kanak-kanak berkeperluan khas
dalam persekitaran (suasana) biasa.
Kurikulum Pendidikan Khas bermatlamat
untuk menyediakan ilmu pengetahuan dan kemahiran melalui proses pengajaran dan
pembelajaran yang fleksibel untuk memenuhi keperluan individu dengan pelbagai
tahap keupayaan ke arah kehidupan bermakna. Selain itu, kurikulum ini juga
menetapkan satu bentuk pengajaran yang tidak terikat, iaitu aktiviti-aktiviti
pembelajaran boleh dibentuk mengikut keperluan dan keupayan murid melalui
bidang - bidang seperti pengurusan kehidupan, akademik berfungsi, kerohanian
dan nilai - nilai murni, serta sosial, riadah dan kreativiti.
Dalam setiap bidang utama tersebut,
masing-masing terdapat komponen-komponen
kecil seperti berikut:
a) Bidang Pengurusan Diri
- Komponen Pengurusan Diri
- Komponen Kemahiran Manipulatif
- Komponen Pengurusan Tingkah laku
- Komponen Kemahiran Hidup
b) Bidang Akademik Berfungsi
a. Komponen Bahasa Melayu
b. Komponen Matematik
c. Komponen Bahasa Inggeris
d. Komponen Multimedia
c) Bidang Kerohanian dan Nilai-Nilai
Murni
a. Komponen Pendidikan Agama Islam
b. Komponen Pendidikan Moral
d) Bidang Sosial, Riadah dan Kreativiti
a. Komponen Pendidikan Jasmani
b. Komponen Pendidikan Seni
c. Komponen Pendidikan Muzik, Gerakan dan
Drama
d. Komponen Sains, Sosial dan Alam
Sekitar.
Melalui proses pengajaran dan
pembelajaran yang fleksibel dan bersepadu diharapkan dapat melahirkan individu
yang memiliki ciri-ciri seperti mampu berdikari, berdisiplin dan bersikap
positif, bermoral dan beretika, berkemahiran dan berketerampilan, serta
produktif dan boleh menyumbang kepada keluarga, masyarakat dan Negara. Hasil
pembelajaran tersebut adalah selaras dengan Falsafah Pendidikan Khas (FPK)
iaitu, “Ia menyediakan perkembangan optimum kanak-kanak dengan keperluan-keperluan
pendidikan khas agar dapat berfungsi sebagai individu yang berkemahiran,
berdikari, berhaluan, boleh merancang, mengurus kehidupan sendiri, boleh
menyedari potensi sendiri dan boleh menyesuaikan diri dalam masyarakat”
Gambar Kelas Program Pendidikan Khas Integrasi (SKTTA 1)
Post a Comment