0

PENTAKSIRAN & PENILAIAN PENDIDIKAN KHAS (j-QAF)

Posted by firdaus on 8:13:00 AM in



PENGENALAN
(pentaksiran & penilaian)
(ujian saringan, ujian diagnostik, analisi tugasan dan senarai semak)

suatu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai,mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu tujuan tertentu (Lembaga Peperiksaan Malaysia, 2000).

Maklumat hasil pentaksiran akan dirujuk untuk memperbaiki kelemahan murid dan meningkatkan pencapaiannya.Pentaksiran yang dibuat adalah mengikut peringkat kebolehan dan standard perkembangan murid tersebut.

Pentaksiran juga memerlukan pengumpulan bukti dan data pencapaianmurid dalam satu tempoh masa untuk mentaksir pembelajaran dan pemahamannya.Bukti dan data ini dapat diambil dalam bentuk dialog, jurnal, lembaran kerja, portfolio dan beberapa jenis ujian seperti ujian diagnostik.

Pentaksiran dalam Pendidikan Khas adalah untuk memberi maklumatdan gambaran tentang tahap penguasaan murid dalam pelbagai kemahiran seperti membaca, menulis, mengira dan sebagainya.Ia juga dapat mengesan punca masalah yang dihadapi murid dan merangka intervensi, strategi pengajaran dan penempatan yang sesuai mengikut tahap kebolehannya.

klik
* jom sebarkan.. kpd yg berminat.. boleh manfaatkan bahan rujukan ini

|

0 Comments

Post a Comment

Copyright © 2009 FIRSHAMIRAH All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.