0
KANAK-KANAK AUTISME
Posted by firdaus
on
9:46:00 AM
AUTISME
- Tidak menghiraukan orang lain.
- Kelihatan tidak sensitif pada keperluan, perasaan dan pemikiran orang lain.
- Tidak mahu bertentang mata atau menunjukkan ekspresi muka apabila bercakap.
- Tidak suka sentuhan (tidak mahu dipeluk atau dipegang).
- Susah bekerjasama, berkongsi atau menunggu giliran.
- Lebih suka bermain sendiri.
- Tidak berminat dalam permainan yang perlu menggunakan imaginasi.
- Lambat bercakap.
- Mempunyai masalah bercakap dan memahami percakapan orang.
- Tidak boleh berkomunikasi dengan baik.
- Bercakap dalam nada pelik seperti menyanyi atau bercakap macam robot.
- Sukar memulakan percakapan. Kalau berbual hanya satu pihak (hanya mereka yang bercakap).
- Mungkin mengulang perkataan sama, tetapi tidak faham maksudnya.
- Kanak-kanak autisme dengan sindrom Asperger menggunakan bahasa rasmi dan bercakap seperti orang dewasa.
- Suka melakukan perkara sama (berulang) dan tidak mahu menerima perubahan. Mereka mudah terganggu jika disuruh melakukan perubahan.
- Menunjukkan minat pelik, contohnya terhadap peta, peralatan elektronik atau roda kereta mainan berpusing dan memutar objek.
- Sangat sensitif terhadap rasa, bau dan bunyi yang menyebabkan mereka menunjukkan perlakuan di luar kawalan.
- Mempunyai pergerakan badan yang pelik dan melakukannya berulang-ulang.
- Tidak boleh duduk diam.
- Menunjukkan keinginannya dengan tangan orang lain (dewasa).
- Suka mengasingkan diri — biasanya kekecewaan ditunjukkan melalui tindak balas negatif seperti mengamuk, marah-marah, agresif (yang tidak ditujukan kepada sesiapa) atau perlakuan yang merosakkan seperti mencederakan diri.
- Bersikap pasif — tidak faham keadaan semasa dan tidak boleh membezakan keadaan baik dan buruk.
ASPEK PEMBELAJARAN
Daripada ciri di atas, empat kategori memberi kesan kepada pembelajaran kanak-kanak autisme iaitu:- Kurang tumpuan kepada persekitaran.
- Sering ada dalam dunia sendiri.
- Kadangkala pertuturan tidak jelas.
- Sering menunjukkan tingkah laku yang menjejaskan pengajaran dan pembelajaran.
PUNCA PERKELAKUAN NEGATIF
Antara sebab anak autisme berkelakuan negatif:- Badan tidak selesa atau mengalami kesakitan tetapi mereka tidak tahu bagaimana hendak menyatakannya
- Mengelak membuat kerja (dengan cara menangguh, lari atau ‘buat perangai’)
- Keliru dengan keadaan persekitaran (mengamuk sebab tidak faham dan cemas)
- Ingin mendapat perhatian guru (kerana tidak pandai berkomunikasi. Kanak-kanak ini akan menggunakan kemahiran yang ada untuk tarik perhatian)
- Cuba mendekati atau mengenali sesuatu objek
- Cuba ‘mengambil balik’ kuasa (terutama bagi kanak-kanak lebih dewasa)
- ‘Stimming’ — perlakuan merangsang diri sendiri kepada tingkah laku berulang-ulang tanpa tujuan tertentu. Contohnya, berjalan mundar mandir, bermain dengan jari, ketawa di luar konteks, menepuk dan lain-lain
TINDAKAN GURU??
Apa yang boleh dilakukan guru?Beberapa strategi boleh dilakukan untuk mengatasi masalah ini iaitu:
- Mengambil guru tambahan atau sokongan di dalam bilik darjah yang mengajar kemahiran melalui perbuatan sebelum masalah bermula. Guru akan duduk bersama pelajar autisme dan membantu mengangkat tangan pelajar untuk memanggil cikgu. Ini adalah latihan untuk memberitahu pelajar bahawa itu adalah cara untuk mendapat perhatian guru ketika di dalam bilik darjah.
- Guru pula perlu memuji tindakan yang baik itu sebelum bertanyakan masalah pelajar. Bagaimanapun, proses ini mengambil masa untuk dilihat kesannya. Untuk lebih cepat, kaedah ini perlu diteruskan di rumah.
- Gunakan cara yang mudah difahami, contohnya gambar untuk berinteraksi atau susunan jadual. Ajar anak cara sesuai untuk meminta sesuatu dan beri pinjam barang yang dikehendaki jika mereka gunakan cara hubungan atau komunikasi yang baik. Jika tidak, dia akan kembali ke cara negatif dengan mengamuk apabila permintaannya tidak dipenuhi.
- Kenal pasti apa yang anak suka atau tidak. Pada peringkat awal, guna bantuan visual selama satu hingga dua minggu, mengikut keupayaan kanak-kanak.
- Gunakan konsep pembayang awal. Kalau mahu menghentikan sesuatu aktiviti, beri amaran bahawa ia akan ditamatkan dalam masa beberapa minit supaya kanak-kanak itu bersedia. Jangan berhenti mendadak kerana walaupun mereka tahu bercakap, kanak-kanak autisme ada masalah kenali konsep masa.
- Contohnya ‘lagi lima minit kita akan tutup televisyen’ atau ‘dalam kiraan lima kita akan berhenti bermain’. Guru perlu mengira penurunan masa dengan terang supaya kanak-kanak autisme mendengarnya.
- Konsep pembayang awal ini juga memberi peluang kanak-kanak autisme bersedia untuk peralihan aktiviti. Bagi kanak-kanak normal, kepelbagaian rutin akan menambah keseronokan, tapi bagi kanak-kanak autisme, perubahan rutin membuatkan mereka berasa cemas dan gelisah, terutama yang kurang faham bahasa.
- Mereka lebih mudah terima perubahan jika ia sudah dijangka. Jika selepas tempoh tamat dan kanak-kanak tidak mahu melepaskan barang dipegang, guru perlu mengambilnya juga kerana jika tidak, kanak-kanak ini tidak akan faham konsep masa. Pendekatan ini perlu dilakukan secara konsisten sama ada di sekolah atau rumah. Namun jika mereka terlalu asyik main, jangan gunakan pendekatan ini kerana ia dianggap sebagai teknik ‘negatif’.
- Ajar anak buat kerja yang boleh dilakukan di rumah. Pastikan kerja dilakukan ada tujuan atau manfaat, contohnya meminta mereka membantu mengambil klip baju yang dijemur, kemas bantal atau buku. Jangan biarkan anak mempunyai terlalu banyak masa lapang.
- Konsep sakit. Ajar anak kenal anggota badan dan sayangkan badan. Ini untuk mengelak mereka mencederakan diri dan proses ini mungkin ambil masa lama untuk difahami. Bina hubungan positif dengan pelajar. Kanak-kanak autisme lebih banyak membuat hubungan mata dan bercakap ketika bermain. Jadi ini masanya anda memberitahu bahawa mereka perlu sayangkan badan sendiri.
Post a Comment